onsdag 16 november 2011

DAGIS!

Igår var jag och Paulina till frisören.
Jag blev klippt och Paulina blev lite klippt och fick 7 flätor i håret.
Vi var på Hair Boutique här i Pimman.
Först schamponerades jag av frisören, sen hoppade hennes kollega in och hon var så hårdhänt, klöste hela hårbotten så hårt hon kunde för att massera och det pågick i minst en kvart, fattar inte att jag inte sa till men jag hoppades på att det var för en bra sak och att det skulle vara slut snart.
När jag äntligen skulle få klippas av den snälla så vägrade Paulina schamponeras så frisören gick till henne istället och den andra kom och gav mig en hemsk massage på rygg och axlar och trots att jag kved så skrattade hon bara och gjorde ännu hårdare, hon förstod inte engelska alls.
Klippningen tog rätt lång tid då jag har så tjockt hår men det var mycket som försvann :)
Har dock inte tagit bild ännu så Ni får hålla Er till tåls, jag är nöjd iaf :)

Vi var där i nästan 2 timmar och klippningen kostade 400 baht och flätorna kostade 200 baht så 145 kr, helt ok ;)

Idag har vi varit på ett thailändskt dagis!
Helt fantastiskt var det!
24 härliga små 3-åringar och 2 pedagoger.
Ungarna var så disciplinerade och gulliga så jag ville aldrig gå därifrån ;)
Paulina var väldigt reserverad och ville mest leka med leksakerna som hon sagt innan.
Alla barn hade exakt lika kläder och strumpor på sig, rosa piké med blå shorts och vitgrå strumpor.

Innan de käkade lunch bad dem med fröken och sen satt dem på golvet och åt.
Paulina fick också en skål med mat, ris, köttfärs och ägg i nån sky, tjejerna gillade det inte men det kom fram en pojke till mig som var 1 månad äldre än Paulina och ville att jag skulle mata honom, vilket jag såklart gjorde.
Fröknarna blev häpna då han inte vill bli matad av NÅGON, varken av dem eller av sina föräldrar så han gillade verkligen mig!
Han hade fel på sitt ben, det ena var så mycket kortare än det andra och hans fot såg ut att vara missbildad också, tyckte så synd om honom :(

Efter lunchen kissade alla (ingen hade blöja) och sen la dem sig på madrasser och sov och det gör dem i 1-2 timmar och sen går dem hem vid 14.30-15.

Tuk visade mig en av deras undervisningsböcker, ett övningshäfte med bokstäver och tecken och tamigfan det var helt perfekt gjort, de thailändska tecknen är inte enkla men den ungen som hade skrivit i den boken kunde ALLT, och var blott 3 år! GALET!!

Nathalie hade inte sovit på hela dan så hon var rätt trött så vi åkte hem vid vilan och passade på att slinka in på "röda taket" en affär som säljer ALLT. Vi köpte blöjor på storpack och vatten i små flaskor som vi inte hittat nån annanstans så imorrn kanske vi åker dit igen och kollar, det var hur stort som helst och Nathalie var som sagt trött så vi åkte och käkade lunch och sen somnade hon på en gång i vagnen så att vi kunde bada :)

Paulina vill åka till dagiset igen (jag med!) och hon ska va där med oss till en början i korta stunder och sen om hon vill kanske vi kan lämna henne där en stund, hon som är så smart borde kunna lära sig thailändska rätt snabbt, hon säger hej och hejdå (det är vad vi kan också) hittills på thai men hon är ju så blyg av sig.

Jag gör ett eget inlägg med bilder annars blir det här så långt :P

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om Ni inte har ett Google-konto kan Ni ändå kommentera, välj Anonym men skriv gärna vem Ni är i kommentaren.
Tack!