lördag 11 februari 2012

Malaysia i text

Nu är vi tillbaka igen efter vår lilla minisemester tillsammans med farmor och farfar i Kuala Lumpur.
Niklas har skrivit lite om vad vi gjort som Ni säkert redan har läst men eftersom jag har bilderna nu så kanske det blir lite repetition.

Vi åkte vid 12-tiden härifrån och passade på att slinka med farmor och farfar in på Royal Silk Lounge och åt och drack innan vi sen gick raka vägen till gaten och satte oss i planet, vilket påfund! :)
Resan var på 1h 45 min så det gick fort, men det var iskallt på planet så jag drog på mig halsont såklart.


Flygplatsen heter KLIA, Kuala Lumpur International Airport, och var en ganska lugn flygplats.
För att ta oss till Immigration behövde vi åka tåg/t-bana, har jag heller aldrig gjort förut.
Vi hade en bil från hotellet som väntade på oss och det tog 50 min att åka in till city och Ascott där vi bodde.
Vi fick våra lägenheter på 26:e våningen och vårt rum var gigantiskt, men så upptäckte jag en vattenläcka från taket i köket så vi fick en ny, och den var ännu större. 3 toaletter, 2 badkar, 1 duschkabin, 2 sovrum, vardagsrum och kök. Den första var på 117 kvadrat och den andra var mycket större så det gick ingen nöd på oss direkt. Klockan var mycket och när man ställde fram klockan 1 timme så då blev klockan ännu mer så vi somnade allihop.


Paulina hade sett fram emot att få sova i en säng (hon hade t.o.m. 2 st) då hon sovit i soffa på varenda hotell vi bott på, men ändå så vaknade hon mitt i natten i panik och ville sova på soffan så det fick hon göra. Följande natten likaså, så på den tredje natten fick hon sova på soffan hela natten.


Vi hade ställt klockan så att vi skulle komma upp och på detta hotell var det continental frukost så det fanns lite bröd och yoghurt och mat, vi har varit bortskämda i Bangkok men det gick ner ändå :)
Pooler och jacuzzi fanns det också, men vi hade inga badkläder så det blev inget dopp.

När vi kom ut såg vi en Hop On Hop Off buss så vi tog reda på vart den gick ifrån och hoppade på.
det tog nästan 2½ timme att ta oss runt, KL är en vältrafikerad stad.
Vi såg en massa saker, alla lyxbutiker och gallerior, Chinatown, Little India, museum, det splitternya palatset som kungen och drottningen bor i, världens största fågelpark, Malaysias äldsta kyrka m.m. Så mycket hinner man inte se på så kort tid annars och för min del så var det min första Hop On Hop Off tur nånsin, dock inte den sista :)

Vi lunchade på en foodcourt i Petronas Twin Towers, vi kom mitt i lunchruschen och det var inte det lättaste att hitta bord. Sen kom farmor och farfars kompis Martin och visade oss runt lite grann och vi hittade en lekpark och ett litet vattenland till Paulinas förtjusning.
Kruxet var bara att det var så sjukt varmt, minst 35 grader, och det är inte så najs när man är mitt inne i en storstad.
Men tjejerna lekte av sig, gungade och svalkade av sig i vattenlandet innan vi sen gick och tog en dricka och begav oss tillbaks till hotellet.
Vi åt middag på hotellet och det var sjukt gott! Skönt att slippa ta sig in till stan igen med två trötta ungar.

Fredagen bjöd på akvarium och KL's svar på MBK, Berjaya Times Square, ett 12-vånings shoppingparadis med ett 3 våningar högt tivoli inuti.
Först lunchade vi och sen gick jag och Paulie in på tivolit, det fanns en hel våning bara för "småttingar" med karuseller och lekparker så vi åkte det mesta och sen ville jag åka berg-och-dal-banan, den tog 2 minuter och var bland det roligaste jag åkt, man fick åka upp-och-ner flera ggr! :)
Man fick gå in och ut från tivolit hur många gånger som helst så vi gick ut och tog med oss Nathalie in, hon var gratis, så hon också fick åka och springa lite.
Jag hann/orkade inte kolla i några butiker så det blev ingen shopping.
Vi gjorde det enkelt för oss och käkade middag på foodcourten på Petronas innan vi stupade i säng.

Kl 10 imorse lämnade vi hotellet och KL för att flyga hem till Thailand igen. Även där satt vi i loungen och gottade oss innan det var dags att åka. Nathalie somnade när vi hade 20 minuter kvar till landning i Bangkok...
På Suvarnabhumi (flygplatsen) var det sjukt mycket folk så vi var så glada att vi hade en infant (Nathalie) med oss så vi får gå i en specialkö annars hade det tagit minst 1 timme i Immigration.
Narong väntade glatt på oss och gick med Paulina och köpte godis.

Det kändes som att 99% av alla kvinnor bar slöja, det hade jag ingen aning om innan, och människorna och språket kändes långt ifrån Thailand (fast det ligger så nära), men maten var fantastisk! Och folket var supertrevliga och helt galna i våra tjejer även dem.

Deras valuta MYR var lätt att räkna till svenska då det låg på 2,39 kr enl Forex för 1 MYR och det var mycket som var jättebilligt, dock inte billigare än Thailand, men nästan.
Skulle verkligen vilja åka tillbaka dit, och shoppa då ;)

Borta är bra men hemma är ändå bäst!

// Kikki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om Ni inte har ett Google-konto kan Ni ändå kommentera, välj Anonym men skriv gärna vem Ni är i kommentaren.
Tack!